Skanderborg Kommune vil gøre bygningsdrift smartere.

Samling af bygningsdriften skal styrke kvaliteten og give pedeller og servicepersonale bedre muligheder for at specialisere sig. Samtidig er der en klimamæssig og økonomisk gevinst. Forventningen er, at der på sigt kan spares mere end tre mio. kr. om året. En analyse af driften af 300.000 m2-bygningsareal bliver nu sat i gang.

Skanderborg Kommune indleder nu en analyse, som skal undersøge potentialet ved at samle kommunens bygningsdrift.

Forventningen er, at en samlet bygningsdrift kan føre til en professionalisering af arbejdet med at vedligeholde de kommunale bygninger ude og inde samt reducere energiforbruget og udgifterne til akut vedligehold af bygninger. 

En samlet bygningsdrift giver også nye muligheder for pedeller og servicepersonale. Der er udsigt til at få flere kolleger, faglige fællesskaber og bedre muligheder for at speciale sig. 

Endelig viser erfaringer fra bl.a. Randers og Silkeborg Kommune, at der kan opnås effektiviseringer og besparelser ved at omlægge og samle bygningsdriften. Beregninger anslår, at det kan spare Skanderborg Kommune for 1,5 mio. kr. i 2024, 2 mio. kr. i 2025 og 3,5 mio. kr. fra 2026 og frem.

– Vi ejer rigtig mange bygninger i Skanderborg Kommune, som vi gerne vil passe endnu bedre på. Andre kommuners erfaringer viser, at der kan være meget at hente ved at samle de gode kræfter og løse opgaverne smartere. Det ser ud til, at vi både kan gavne klimaet, tilbyde vores medarbejdere et kompetenceløft og samtidig spare penge, siger borgmester Frands Fischer. 

Bedre mulighed for specialisering

I dag er bygningsdriften i Skanderborg Kommune delt mellem den centrale afdeling Kommunale Bygninger, der har ansvar for bl.a. udvendigt vedligehold, og de enkelte kontraktholdere, der har ansvaret for den indvendige vedligeholdelse, rengøring og udearealer.

Analysen af bygningsdriften er en del af Budget 2023. Konsulentvirksomheden BDO er udvalgt til at hjælpe med at undersøge mulighederne. Det inkluderer blandt andet dialog med repræsentanter fra de områder, hvis bygningsdrift skal samles: Dagtilbuds-, skole- og fritids-, ældre- og socialområdet samt Kommunale Bygninger. 

Resultaterne skal danne grundlag for flere forskellige løsningsforslag, der skal politisk behandles senere på året. 

Fortsat behov for alle gode kræfter

Ved at samle bygningsdriften kan man opnå en række stordriftsfordele. F.eks. behøver der ikke både være pedeludstyr og havetraktor på både skolen og på daginstitutionen i en by. 

Samtidig får den enkelte servicemedarbejder mulighed for at specialisere sig og tage på rundtur og løse den samme opgave flere steder. 

– Behovet for teknisk servicearbejde vokser i disse år. Kommunen er i vækst, og vi bygger daginstitutioner, skoler, haller og plejecentre i stor stil. Hvis vi samler bygningsdriften og gør tingene på en anden måde, er det klart, at nogle opgaver vil ændre sig, men vi har fortsat brug for mange hænder, siger chef for Anlæg og Ejendomme Kirsten Langås Andersen.

Resultater klar efter sommerferien

Analysen omfatter ca. 300.000 m2 og vil kortlægge både service- og boligarealer. 

For at sikre at bred inddragelse og dialog med repræsentanter fra de berørte områder er der nedsat en styregruppe, en følgegruppe for kontraktholdere og en følgegruppe for tekniske serviceledere og ansatte i Kommunale Bygninger. 

En af de tekniske serviceledere er Gunner Andersen fra Mølleskolen i Ry. Han ser frem til analysen og den efterfølgende plan om at samle bygningsdriften. 

– Der er lagt op til en god og grundig proces. Jeg er enig i, at vi kan gribe bygningsopgaverne i kommunen anderledes an og skabe mere ensartet kvalitet. Der skal måske sluges en kamel eller to, når man opbygger en helt ny bygningsdrift, men det skal nok blive godt. Vi slipper for børnesygdomme, fordi vi kan trække på erfaringerne fra andre kommuner, siger Gunner Andersen og forklarer, at den eksterne konsulent har hjulpet andre kommuner med at samle bygningsdriften og derfor kan give gode tips og anbefalinger undervejs. 

De anbefalinger, der bliver resultatet af analysen, bliver behandlet politisk i august 2023, og den endelige model for samlingen af bygningsdriften i Skanderborg Kommune skal besluttes den 1. november 2023. 

Implementeringen af den nye bygningsdrift sker i 2024.

Fakta – Tidsplan

  • Januar 2023: Kommissoriet behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget 
  • Februar 2023: Den eksterne analyse sættes i gang.
  • Maj 2023: Analysearbejdet afsluttes. Temadrøftelse i Byrådet. 
  • August 2023: Resultater og anbefalinger fra analysen behandles i Byrådet. 
  • September 2023: Fremtidig model for bygningsdrift sendes i høring, herunder i Bestyrelser, HovedMedUdvalget og relevante Område- og LokalMedUdvalg. 
  • November 2023: Byrådet behandler og godkender den endelige løsning.
  • Januar 2024: Beslutningen træder i kraft og implementeres i løbet af 2024.

Fakta – Organisering

Styregruppen for projektet består af:

  • Lars Clement, kommunaldirektør
  • Asbjørn Friis Jensen, direktør
  • Lone Rasmussen, direktør
  • Frederik Gammelgaard, direktør
  • Kirsten Langås Andersen, chef for Anlæg og Ejendomme (projektejer)
  • Søren Buch, chef for Børn og Unge
  • Morten Ilsøe, chef for Sundhed, Omsorg og Handicap
  • Jimmy Lemming, chef for Styring og Budget
  • Malene Nordestgaard Laursen, chefkonsulent Byrådssekretariatet og HR (projektleder)

Følgegruppen med kontraktholdere for projektet består af:

  • To kontraktholdere fra dagtilbudsområdet: Gitte Ibsen, Dagtilbud Højvangen, og Per Rasmussen, Dagtilbud Ry
  • To kontraktholdere fra skoleområdet. Lars Søgaard Andersen, Bjedstrup Skole og Børnehus, og Dan Søgaard, Morten Børup Skolen
  • En kontaktholder fra ældreområdet: Birte M. Andersen, Plejedistrikt Ry
  • En kontraktholder for Skanderborg Fællesskaberne: Thomas Hamann 
  • En fra Fælleden og Idrætsområder: Driftschef Mikkel Bendixen

Følgegruppen af tekniske serviceledere og Kommunale Bygninger består af:

  • Gunner Andersen, Mølleskolen Ry
  • René Sørensen, Gyvelhøjskolen Galten
  • Sonny Riis, Landsbyordningen i Voerladegård
  • Mikael Hartmann, Plejecenter Præstehaven 
  • Birthe Marie Knudsen, Sølund
  • Leif Eriksen, Fælleden
  • To medarbejdere fra Kommunale Bygninger: Bygningskonstruktører Bjarne Rasmussen og Michael Nørgaard Dahl
Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *