Fødevarestyrelsen tjekker fødevarersikkerheden online.

Uanset, om en butik har slik, kosttilskud eller takeaway på hylderne, skal den linke til findsmiley.dk på sin hjemmeside, så forbrugerne kan se, om der er styr på fødevaresikkerheden.

Det skal være let for forbrugerne at finde et link til findsmiley.dk, når de bestiller takeaway eller dagligvarer online – eller blot vil tjekke op på kontrolhistorikken, inden de beslutter sig for at handle i en butik.

Derfor tjekker Fødevarestyrelsen de kommende måneder, om fødevarevirksomheder overholder loven ved at linke til findsmiley.dk på deres hjemmesider.

Vores primære fokus er at finde ud af, om vi kan lokalisere et link til findsmiley.dk på hjemmesiden. Derefter ser vi på, hvor let forbrugerne kan finde dette link, om linket fører til den rigtige side på findsmiley.dk, og om der anvendes misvisende linksymboler – for eksempel en lidt gladere smiley end den, der findes i kontrolrapporten, forklarer Jakob Munkhøj, Fødevarechef i Fødevarestyrelsen.

I løbet af de kommende måneder vil Fødevarestyrelsen tjekke cirka 800 virksomheders hjemmesider. Samtidig vil styrelsen vejlede virksomhederne om, hvordan de skal linke til findsmiley.dk på andre digitale platforme. Det kan være på leveringsplatforme som Just Eat eller Wolt, hvor mange forbrugere bestiller deres takeaway.

  • Vi har en formodning om, at mange virksomheder ikke er opmærksomme på reglen om at linke til findsmiley.dk fra deres hjemmeside og andre digitale platforme. Så målet med vores kontrol- og vejledningsbesøg er, at forbrugerne får det samme niveau af information om fødevaresikkerheden online, som de gør, når de fysisk besøger en restaurant eller butik, hvor Smileymærket jo skal hænge synligt ved indgangen, siger Jakob Munkhøj Nielsen.

Kontrolkampagnen strækker sig fra 15. januar til 30. april 2024 og er et supplement til de ordinære kontroller, hvor Fødevarestyrelsen kontinuerligt kontrollerer hygiejne, rengøring, opbevaring af fødevarer mm. i fødevarevirksomheder.

Facebook