Middelfart Kommunes forbrug af gift i rottebekæmpelsen er markant nedbragt, efter at byrådspolitikerne i 2024 vedtog ny rottehandlingsplan.

Rottegiften kan forgifte andre dyr i fødekæden, som rovfugle og ræve, og den kan ende i vandløb og forurene miljøet. Derfor vedtog byrådspolitikere i efteråret 2024 ‘Rottehandlingsplanen 2025-2027’. Det samlede giftforbrug er siden faldet fra 337 kg i 2024 til 47 kg i 2025.
Tallene viser en effektiv, målrettet og markant mere grøn bekæmpelse med et lavt og ansvarligt giftforbrug.
At rottegiften er på vej ud af rottebekæmpelsen i Middelfart Kommune betyder ikke, at bekæmpelsen er blevet mindre effektiv. Tværtimod. Men det stiller store krav til rottebekæmperens viden om, hvordan skadedyret lever. I dag foregår bekæmpelsen langt de fleste steder med effektive smækfælder og smarte, alternative metoder.
Middelfart Kommune forsætter den grønne bekæmpelse og stræber efter et endnu lavere giftforbrug i årene fremefter.

