I september havde Norwegian 2.302.536 passagerer, mens Widerøe havde 395.637 passagerer. Samlet udgjorde det 2.698.173 passagerer for koncernen. Den 26. september meddelte Norwegian, at selskabet vil udvide sin eksisterende ordre hos Boeing ved at benytte optionen på at købe yderligere 30 Boeing 737 MAX 8-fly, så den samlede ordre bliver på 80 fly. I løbet af de seneste uger har Norwegian lanceret flere nye ruter – herunder hele ti fra Billund Lufthavn.
”September var en stærk måned både når det gælder passagertal og belægningsgrad, som bekræfter, at vi har et rutenetværk, der matcher vores kunders rejsebehov. Widerøe fortsætter med at levere godt, og jeg er meget tilfreds med det arbejde, vi har gjort på den operationelle side. Snart vil Widerøe blive en del af Norwegian Reward, og jeg ser frem til at byde Widerøes passagerer velkommen i vores prisvindende loyalitetsprogram fra den 16. oktober,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Norwegians kapacitet (ASK) i september var 3.603 millioner sædekilometer, en stigning på 2 procent fra sidste år. Den faktiske passagertrafik (RPK) var 3.118 millioner sædekilometer, en stigning på 3 procent. Belægningen var 86,6 procent, en stigning på 1,4 procentpoint. Norwegian havde i gennemsnit 89 fly i drift i september.
Widerøes kapacitet (ASK) var 202 millioner sædekilometer, en stigning på 11 procent fra året før. Den faktiske passagertrafik (RPK) var 148 millioner sædekilometer, mens belægningen var 73,4 procent, et fald på 0,1 procentpoint.
Punktligheden, målt som andelen af afgange inden for 15 minutter af planlagt tid, var 78,9 procent for Norwegian og 94 procent for Widerøe. I september blev 99,1 procent af Norwegians planlagte flyvninger gennemført, mens Widerøe gennemførte 98,4 procent. Begge selskaber blev påvirket af, at luftrummet i Norge og Danmark blev lukket på grund af mistanke om droneaktivitet. Næsten 40 procent af Norwegians aflysninger i september skete under og lige efter lukningen af luftrummet i Københavns og Oslo Lufthavn.
Flådebestilling og rutelanceringer
September bød på en række store nyheder for koncernen. Ud over meddelelsen om, at Widerøe bliver en del af Norwegian Reward, lancerede Norwegian sommerprogrammet for 2026 og udnyttede optionen til at udvide bestillingen af Boeing 737 MAX 8-fly.
”Dette har været en særligt aktiv måned for os. Jeg er meget tilfreds med, at vi har bekræftet udvidelsen af Boeing-bestillingen med 30 fly. Det er en helt central del af vores igangværende flådefornyelse og understreger de vækstambitioner, vi har i de kommende år. Vi lancerede sommerprogrammet den 10. september og har tilføjet flere spændende nye destinationer, herunder ti internationale ruter fra Billund i Danmark. Bookingtrenden er fortsat god, med høj belægning i efterårsferieperioden og stigende efterspørgsel efter rejser over vinteren og i juleferien,” siger Geir Karlsen.
