
Tog barn uden formandsbeslutning
Sådan lyder overskriften på en af de mest omtalte børnesager, i Guldborgsund Kommune, hvor en sagsbehandler fjernede et lille barn uden en formandsbeslutning og uden at der var givet samtykke til frivillig anbringelse, men med masser af politi som mødte op på morens bopæl sammen med socialrådgiveren. Dette er i sig selv en direkte overtrædelse af loven.
“Kommunen må ikke komme på uanmeldt besøg, med- mindre det er umuligt at tilvejebringe de nødvendige oplysninger på anden måde. Hvis kommunen helt undtagelsesvist besøger dig uanmeldt, skal kommunen oplyse dig om, at kommunen ikke har ret til at foretage kontrolbesøg i din bolig.”
Ydermere blev moren sendt på Hylleholt som er et mor – barn hjem, som ikke har en særlig god historik, for her går rygterne om oplevelser med personale som efter sigende skulle yde vold på de stakkels forældre, samtidig med at man udsætter borgerne for overvågning, og indespærring som der bliver berettet om fra borgere som har været på Hylleholt.
“Indespærring som ulovlig frihedsberøvelse er reguleret i straffelovens § 261. Den, der berøver en anden friheden, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 år. Under visse omstændigheder, som f.eks. hvis frihedsberøvelsen er langvarig eller sket for vindings skyld, kan strafferammen udvides til fængsel indtil 12 år”

Teamleder nedgør forældre i B&U
I B&U udvalget, oplevede en forældre en teamleder sidde og fnise, og ikke have nogen situationsfornemmelse, og her måtte advokaten skride til handling med store bogstaver, bad han teamlederen fra Guldborgsund kommune på godt dansk om at holde sin kæft lukket, ellers skulle han nok få hende bortvist. Denne handling fra teamlederen skulle havde ført til omgående fyring, da dette er at håne en borger der allerede ligger ned, og som på ingen måder følger EU kommisionens og forvaltningslovens regler. Hvad foretager politikkerne sig, og hvor var de henne i den her situation? Handlingen fra teamlederen ryster forskellige socialrådgivere i andre kommuner, som vi har talt med og fremlagt dem episoden fra B&U i Guldborgsund Kommune.
Man kan sige meget om Guldborgsund Kommune, men når det kommer til kompetencer i familieafdelingen, må man kigge langt efter ærlighed, god forvaltningskik, sympati for borgeren, det hele minder om et omrejsende cirkus med teamledere og socialrådgiverne som klovne, i en verden som de ikke kan håndtere. Det flyder med fejl, løgne, injurier, påstande som kommunen ikke kan løfte bevisbyrden på i sagen fra Guldborgsund, hvor straffeloven er brudt adskillige steder. Guldborgsund kommune glemmer den vigtigste ting i barnets lov
“Kommunen har en pligt til at arbejde mod hjemgivelse, når en forældremyndighedsindehaver anmoder om det, eller hvis en ung over 15 år ikke længere ønsker at være anbragt. Denne pligt omfatter at vurdere anmodningen og eventuelt planlægge hjemgivelsen, herunder støtte til barnet, den unge og/eller forælderen”
Dette er en vigtig faktor som mange kommuner glemmer, og lukker øjne for, med undskyldninger eller nye påstande, for at holde barnet i anbringelse, selvom de udmærket ved at de intet har at komme med. Det bringer os tilbage til Guldborgsund kommune, hvor en tidligere socialrådgiver tog kontakt til en borgers eks kæreste over sms, hvor beskeden ikke var til at tage fejl af: “du kan tilbageholde din datter, lige så længe du vil” dette er en handling som går under straffelovens § 156, og som ikke må finde sted i kommunalt regi.

Kommunen er fulde af løgn
Hvis man kigger på arbejdsgangen i det kommunale, er det ikke nogen hemmelighed at kommunen bruger IT systemet DUBU, som er i stand til næsten alt, og her bruger kommunen fra Falster webprogrammet flittigt, for man glemmer at oplyse borgerne om, hvad kommunen i virkeligheden bedømmer forældrene på, vi har talt med et hav af forældre der stiller sig uforstående overfor, hvorfor deres barn er blevet anbragt. Men når vi uddyber tingene for dem, opbygges der et had til det kommunale system, for det hænger sådan sammen at en socialrådgiver bedømmer dig og din partner ud fra øjebliksbilleder og ikke hvad der sker før eller efter, yderligere informerer de ikke borgerne om at barnets tarv ikke eksistere mere, dette har DUBU oversat til barnets behov som det kommunale følger til punkt og prikke. Dette fører til at intet godt om forældrene kommer med i B&U, Ankestyrelsen og retten, da kommunerne har den fordel at have en superbruger som kan sende sletteanmodninger til DUBU om at fjerne dokumenter for altid. Dette er at fjerne bevismateriale som i den grad er strafbart i Danmark, men som politikkerne lukker øjne for, ligesom KL ikke tror på at der foregår fusk med DUBU på trods af, at de ligger inde med viden om dette.

Guldborgsund Kommunes familieafdeling, er i store problemer det flyder med fejl i børnesagerne på Falster, en familie afdeling som i den grad ikke lever op til den standart som der forventes, når man har med børn at gøre, inkompetente socialrådgivere, som ikke burde sidde med disse sager, efter beretninger fra mere end 100 borgere, som enten er flygtet fra Guldborgsund, eller ligger direkte i kamp med dem.
Vi har mødt Vibeke som har arbejdet som socialrådgiver igennem de sidste 20 år, som kort udtalte sig om Guldborgsunds måde at håndtere denne sag på.
“Hele sagen er så langt fra det, som vi socialrådgivere står for, jeg bliver flov over den måde som man har behandlet borgerne på, man har på intet tidspunkt arbejdet mod hjemgivelse, som vi skal når vi anbringer et barn. Man har ikke opfyldt kravene før man har lagt sagen op i B&U, og her følger så problemet for B&U kan ikke/må ikke tage beslutninger hvis ikke alle punkter er opfyldt, så her står kommunalpolitikkerne med et kæmpe problem.”
Slutter Vibeke….
Det er på tide at retssikkerheden vender tilbage til det danske folk, sådan lyder det fra over 50.000 borgere som er i gang med at samle underskrifter ind, netop for at få bragt Danmark på ret kurs igen.
Kilder/ Copyright Guldborgsund Kommune
