Fuldtids- og deltidsansatte redningsmænd ved Hirtshals Redningsstation er nu blevet udstyret med grønne blink til deres private biler, når de bliver kaldt ud til livreddende opgaver.
Den nye ordning trådte i kraft 1. februar 2026 og betyder, at redningspersonale fra Kystredningstjenesten nu – ligesom hjerteløbere og akuthjælpere – kan anvende grønne blink under udrykning til personer i livsfare.
Hos redningsstationen i Hirtshals bliver ordningen taget godt imod. Stationsleder Allan Jellesen ser det som et vigtigt redskab i arbejdet med at komme hurtigt og sikkert frem.
– Det handler i sidste ende om at redde liv. Når vores folk bliver kaldt ud, kan minutter være afgørende, og de grønne blink kan forhåbentlig skabe mere forståelse og hensyn i trafikken, siger Allan Jellesen.
De grønne blink giver ikke særlige rettigheder i trafikken, og alle færdselsregler skal fortsat overholdes. Formålet er i stedet at gøre andre trafikanter opmærksomme på, at føreren er på vej til en akut og livreddende indsats.
Ordningen gælder også for 1-1-2-akuthjælpere og TrygFondens Hjerteløberordning. Andre frivillige livreddende organisationer og statslige redningstjenester kan søge om at blive en del af ordningen gennem Færdselsstyrelsen.
Fakta om de grønne blink
• Skal afgive grønt lys
• Skal blinke mellem 60 og 240 gange i minuttet
• Må ikke blænde andre trafikanter
• Skal placeres på bilens tag og må ikke fastmonteres
• Skal leve op til internationale FN-krav for udstyret.

